Fjerning av åreknuter

Åreknuter, varicer på lår og legger lar seg enkelt behandle uten å etterlate arr. Moderne behandlingsmetoder av åreknuter gir også penere kosmetisk resultat. Mange voksne har problemer med åreknuter på lår og legger. Kvinner opplever at de får åreknuter etter graviditet. Andre årsaker er arvelighet, alder, overvekt og stående yrker. Åreknuter er som regel ikke farlig, men det er sjenerende.

Utvikling i behandling av åreknuter gjør det også enklere å behandle eldre pasienter. Med de nye metodene så behøver man ikke gi narkose og det er omtrent ingen rekonvalesenstid. I tillegg er behandlingen av åreknuter mindre ubehagelig for pasientene.

​Før behandling

Alle pasientene undersøkes med ultralyd før operasjonen for å finne hvilke årer som er defekte og behandle ut i fra det man finner. På den måten får man det mest optimale resultatet.

Hvem kan få utført moderne operasjon?

De fleste pasienter med åreknuter og sprengte blodkar kan behandles med et godt resultat. Det gjelder også pasienter som tidligere er operert en eller flere ganger. Nesten alle er fornøyde med det kosmetiske resultatet og oppnår symptomlindring ved eventuelle plager.

Behandlingsmetoder

ENDOVENØS LASERBEHANDLING.

Gjelder behandling av hovedstamme venene, de som ofte forårsaker de synlige åreknutene. Vi behandler venen med laser slik at den tilstoppes. Dette utføres i stedet for såkalt "stripping" hvor man trekker ut venen som etterlater arr og er langt mer smertefullt. Laserbehandlingen utføres med lokalbedøvelse.

ENDOVENØS LIMBEHANDLING.

Behandling med medisinsk lim, Venaseal. Detter er en ny behandlingsform av åreknuter som ble lansert i Europa i 2011. Istedet for å varmebehandle venen med laser, limes den sammen slik at den tilstoppes. Dette er en like effektiv, men dyrere metode enn bruk av laser.

MICROFLEBECTOMI.

Når åreknutene er slynget og ligger overfladisk, fjernes de ved hjelp av små stikk i huden. Vi sprøyter bedøvelsesvæske sammen med adrenalin, slik at årene krymper sammen. Dette gjør at de lettere kan trekkes ut gjennom små hull i huden, samt at det forhindrer blødning. Metoden gir ofte blodutredelse i ca 2-6 uker etter inngrepet.

SKLEROSERING.

Sprengte blodkar, tynne årer som sitter i huden (ikke åreknuter) og behandles ved injeksjon av Aetoxisklerol. Dette ødelegger de små årene slik at de etter hvert forsvinner. Har man samtidig åreknuter må disse også fjernes for å få et godt resultat. Metoden må ofte gjentas for å få et tilfredstillende resultat. Det kan ta 4 – 6 mnd. før man ser det endelige resultatet.

​Komplikasjoner etter operasjon?

Det er uvanlig med komplikasjoner etter moderne åreknutekirurgi, blodpropp og infeksjoner forekommer svært sjeldent. Ved laserbehandling eller lim oppnår mindre enn 10% åreknute betennelse. Dette er ikke farlig og gir seg etter ca. 1 uke og behandles med Ibux tabletter.

Spesialist i kar- og venekirurgi Eirik Øvensen utfører åreknutebehandlingene på Drammen Laserklinikk.

Se priser